Система аукціонів ВДЕ: Дизайн та компроміси
11 вересня 2018 р., на люб’язне запрошення нашого партнера, Європейсько-українського енергетичного агентства (ЄУЕА), представники НТСЕУ взяли участь у заході Круглий стіл «Система аукціонів ВДЕ: Дизайн та компроміси 2».
Мета круглого столу – це діалог бізнесу і влади задля посилення діяльності запланованих робочих груп ВДЕ при комітеті ПЕК ВРУ, щодо вдосконалення існуючої державної політики і узгодження її з положеннями Директиви Європейського Союзу щодо ВДЕ 2009/28 / ЄС на основі найкращих практик ЄС відповідно до зобов'язань України в Угоді про асоціацію та Енергетичного Співтовариства.
Серед ключових спікерів зокрема взяли участь Ольга Бєлькова - заступник голови Комітету з питань ПЕК Верховної Ради України, Олексій Рябчин - член Комітету з питань ПЕК Верховної Ради України, Юрій Шафаренко – голова департаменту ВДЕ Державного агентства енергоефективності та енергозбереження України, Буславець Ольга – генеральний директор директорату енергетичних ринків Міненерговугілля, Іванов Геннадій – керівник філії «Гарантований покупець» ДП «Енергоринок», Рута Бальтаузе – експерт, Єврокомісія, Марія-Тереза Ріхтер – юрист з енергетичних питань, Енергетичне Співтовариство, Магнус Йохансен – член ЄУЕА, керівник з розвитку бізнесу Скатек Солар, Ходсон Торнбер - член ЄУЕА, акціонер Ukr Wind Investments Ltd і Euroukrwind LLC. Модератором заходу був Юрій Кубрушко - член ЄУЕА, директор Imepower.
Всі учасники висловились, що аукціони для різних видів ВДЕ слід проводити окремо не менше 2 разів на рік.
Поріг потужності генерації електричної енергії, яка обов’язково потрапляє на аукціон, а не зелений тариф, в Законопроекті складає 10 МВ для сонячних електростанцій (СЕС) та 20 МВ для вітрових електростанцій (ВЕС) Проте Енергетичне співтовариство наполягає на 1 МВ для СЕС та 3 МВ на ВЕС. Для улагодження інтересів, ДАЕЕ було запропоновано альтернативу, а саме: Значення порогу в Законопроекті залишити, а через 2 роки після набрання чинності Закону знизити поріг до 1 МВ для СЕС і 3 МВ для ВЕС.
Термін дії договору на купівлю електричної енергії учасники пропонують укладати на 20 років з моменту його підписання.
Запропоновано додаткову норму до Законопроекту: «При реконструкції/капітальному ремонті електростанції будь-якого типу ВДЕ, що призводить до підвищення потужності електростанції, суб’єкт господарювання має отримати таку державну підтримку, яка діє на момент завершення реконструкції/капітального ремонту».
Дискусійними залишилися теми відповідальності за небаланс, об'єму банківської гарантії.
Ольга Бєлькова підкреслила, що в основі реформи системи підтримки ВДЕ має бути споживач та його інтереси. Безперечно, чиста енергетика знаходиться в пріоритеті сталого розвитку України, проте запровадження чистої енергетики має відповідати підвищенню конкурентоспроможності, доступності цін для споживачів, недопущення обвалу ринку.
Рута Бальтаузе представила точку зору Європейської комісії. Комісія вважає, що квоти на підтримку не повинні бути занадто високими або надто низькими в порівнянні з узгодженим траєкторією для досягнення цінової політики. Регіональні квоти не повинні встановлюватися для адміністративних регіонів, а мають встановлюватися в межах зон операційної мережі. Важливо також збалансувати розподілене виробництво, малі та великі проекти. Необхідно запровадити кумулятивний поріг для обов'язкової участі в аукціоні, а також рівний підхід щодо збалансування зобов'язань за новими проектами за зеленим тарифом та аукціонною підтримкою. Потужність мережі, доступ до мережі та зобов'язання з балансування можуть створювати значну перешкоду для розвитку відновлюваної енергетики. Гібридні рішення різних технологій відновлювальної енергії, чіткість та прозорість у питаннях потужності мережі, правила приєднання є дуже важливими. ЄС готовий залучити і поділитися різним досвідом країн-членів ЄС. Зобов’язання по балансуванню: а) не повинні змінюватися залежно від типу підтримки. Вони повинні бути встановлені на базі потенціалу як критеріїв, а не типу підтримки; б) У ЄС важливою передумовою для введення зобов’язань по балансуванню є ліквідний внутрішньодобовий ринок, або як мінімум - функціонуючий ринок «доба наперед».